Hoe werken wij?

Systemisch werken

Als leerkracht wil je maar één ding: een fijne harmonie om de klas in haar kracht te zetten. Toch loopt het in sommige groepen gewoon niet, wat je ook al geprobeerd hebt, je krijgt groep “maar niet in de vingers”: het stroomt niet. Een kind maakt deel uit van meerder systemen, net als jij en de andere kinderen in de groep beïnvloedt dat de interactie. Bij Systemisch werken in de klas  ontrafelen we onderliggende interactiepatronen die belemmerend werken in jouw groep en ga je ervaren dat er weer nieuwe en sterkere verbindingen gemaakt gaan worden in jouw groep en dat je als leerkracht weer vanuit eigen kracht je eigen plek kan innemen.  

We helpen je graag met gebruik van materialen dit in jouw klas zichtbaar te maken en te herstellen.

With years of experience in the industry, our company has established a strong reputation for excellence and reliability. We have a proven track record of delivering outstanding results and have helped countless individuals achieve their dreams. Our commitment to continuous learning and innovation ensures that we stay ahead of the curve and provide the best solutions for our clients. Choose our company and let us be your partner in success.

Waarom systemisch werken?

Kinderen resoneren vaak mee op de onbewuste gevoelens van hun ouders en hun omgeving. Maar op hun beurt dragen zij ook weer onbewuste gevoelens of gedragspatronen mee uit hun systeem van herkomst, soms van nog eerdere generaties. Kinderen zijn gevoelig voor gevoelens van nu, van eerder en voor het systeem en dragen dit vaak onbewust mee. 

Zo maken we onderscheid in de:

Gevoelens van het heden:

Dat wat je op dat moment letterlijk voelt (fysieke pijn)

Oude gevoelens:

Gevoelens van het kind die eerder niet kon uiten (dit merk je door een (te heftige) reactie in de situatie die zich afspeelt). Verdriet, boosheid, angst zijn niet in verhouding tot de situatie die zich voordoet. 

Systeem gevoelens:

Gevoelens die niet bij jou horen. Zonder dat je het in de gaten hebt resoneer je vanuit gevoelens die je hebt opgepikt uit het systeem. De geschiedenis herhaalt zich dan in patronen.

Zo kan ook een groep oude ervaringen hebben opgedaan die de groep niet goed of onvoldoende heeft kunnen relativeren of verwerken. Zo braakt de groep uit evenwicht.